Alhamdulillah…puas hati buat sendiri..ni menu semalam 😊😊
Nurul share resepi kat sini ye..

WANTAN
Kulit wantan
-125g tepung gandum
-40g tepung ubi
-sedikit garam
-3/4 sb minyak masak
-100ml air panas mendidih

**satukan kesemua bahan kering,masukkan minyak & air panas, uli sampai doh tidak melekat.ketepikan tutup dgn towel basah

Inti wantan
-1 keping dada ayam dicincang
-sedikit carrot diparut
-daun sup & daun bawang
-crunchy garlic dihancurkan
-garam sedikit
-1sk tepung jagung

**gaul rata kesemua bahan

Cara buat WANTAN
-canai doh nipis2,tekapkan bulat2 or nak potong 4segi pun boleh,tabur dgn tepung supaya xmelekat

-isikan inti wantan ke dlm kulit wantan,sapukan air keliling kulit wantan.

-lekatkan mcm bentuk karipap,lepas tu temukan hujung kulit wantan kiri & kanan ke tengah (paham ke?πŸ˜…πŸ˜…)

-ok siap blh goreng or masukkan dlm sup nanti

CLEAR SOUP WANTAN
-1/2 ekor ayam potong 2
-2inci halia hiris
-batang daun bawang
-minyak bawang putih
-fishball
-garam secukupnya
-daun sup n daun bwg

**Buat stok ayam dlu,rebus ayam bersama dgn halia,api perlahan. Dlm setengah jam reneh,Kemudian angkat ayam ketepikan.

**masukkan fishball,batang daun bwg,garam.
Biarkan mengelegak masukkan wantan & minyak bwg putih.tutup api.taburkan daun sup & daun bwg

AYAM BAKAR SIMPLE
-ayam yg direbus tadi
-1inci halia diparut
-1sb minyak bwg putih
-kicap manis,kicap masin,kicap pekat & sos seafood adabi & garam secukupnya(ni semua agak2 je bahan ya)

**gaul kesemuanya dan perap selama setengah jam ke sejam,kemudian bakar dalam oven dgn suhu 180 darjah celcius selama 15-20minit

MEE KICAP
-1 keping mee bulat brand iman (beli dekat Azzain)
-4sb kicap pekat
-1sb minyak bwg putih
-2sb kicap manis
-1sb sos seafood adabi
-1sb kicap masin

**gaulkan kesemua kicap & sos seafood adabi, celur mee bulat kemudian tapis.
Gaulkan dgn campuran kicap tadi,siap

>>Mee kicap makan dengan ayam bakar,cili potong,wantan goreng,sawi celur,minyak bwg putih & sup wantan! (Yg bulat tu lebihan kulit wantan nurul goreng)

Makan pulak waktu cuaca mendung sedapnyaaa la!

Siapa nak share resepi ni,share la nurul izinkan..nurul dpt resepi kulit wantan tu dari FB jgk siapa nama empunya resepi nnt nurul cari balik..yg lain tu nurul alter ikut selera sendiri n brg yg ada.

(Dah jumpa dah credit resepi kulit wantan to sis Tahrunissah Jali πŸ˜ŠπŸ˜ŠπŸ‘πŸ»)

Doakan Nurul dipermudahkan utk melahirkan anak yg ke3 ni..sedang menunggu hari😊😊

Kredit resepi ini kepada nurul fasihah zamahidi via masak apa hari ni








LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here